А що, якщо зібрати разом відомих європейських дизайнерів та відправитися з ними в мандрівку українськими Карпатами – на пошуки натхнення та секретів старовинних ремесел? Сама такою була ідея експедиції «Земля надихає», яку разом з партнерами організувала дизайнерка та архітекторка Вікторія Якуша (FAINA).
Протягом кількох днів Роберто Бачокі, італійський архітектор і дизайнер інтер’єрів, автор концепції шоурумів для Prada, Анна Ліна Лено, стилістка і декораторка зі Швеції, Маделін Асплунд, інтер’єрна дизайнерка та стилістка, і Лаура Снод, британська експертка в галузі дизайну та культури, редакторка видання ICON, їздили гуцульськими селами та спостерігали за тим, як живуть і працюють бондарі, різьбярі та писанкарі, майстри косівської та чорнодимленої кераміки…
Коли вони дісталися Києва, то зустрілися з журналістами, дизайнерами та архітекторами, аби поговорити про те, що їх вразило найбільше, про актуальні тренди та можливості інтегрувати традиційні ремесла в сучасний дизайн.
Звісно, також завітали до «Останньої Барикади», аби познайомитися з сучасною українською гастрономією. Звісно, команда Радіо ОБ записала для вас найцікавіше.
5 думок про сучасний дизайн від Анни Ліни Лено,
стилістки і декораторки зі Швеції, “королеви скандинавських інтер’єрів”, яка керує дизайн агентством і популярним блогом про скандинавський мінімалізм.
- Шведський дизайн, як і будь-який національний дизайн, має власний характер. Це виражається в кольорах (білий, персиковий, але справді палітра набагато ширша), в матеріалах (камінь, дерево), в лаконічних формах. Головне ж правило полягає в тому, що чітких правил, табу, обмежень немає. Так, важко уявити класичний шведський інтер’єр з червоними оксамитовими шторами, однак вони цілком можуть бути якоюсь експериментальною деталлю.
2. Життя дизайнера = постійний пошук. Я весь час знаходжуся в пошуках нових матеріалів, і не здаюся, поки не досягаю своєї мети.
3. Декорування та створення інтер’єру – це концептуально різні речі. Я думаю, що робити інтер’єри складніше. Ти сам на сам з пустим простором, і тобі треба все зібрати докупи, наповнити його сенсами, це постійний пошук та рух .
4. Мій улюблений предмет – це вішалка Naked. Це уособлення простоти.
5. Сучасний дизайн надихається ремісництвом, і так розвивається. Робота артезіанів – це безмежне джерело краси. І можливість взяти щось старе, аутентичне, річ з історію та перетворити її, інтегрувати в щось сучасне – не може не захоплювати.
5 думок про сучасний дизайн від Роберто Бачокі,
легендарного італійського архітектора і дизайнера інтер’єру, автора концепції шоурумів для Prada, Kiton, La Perla, Billionare, Car Shoe, Church, Folli Follie та інших
- Коли ти створюєш концепцію шоурумів, треба чітко розуміти локацію, особливості країни, в якій вони будуть працювати. Південь та північ, захід та схід різняться і за естетикою, і за темпераментом. Шоурум має одночасно передавати і характер світового бренда, і настрій конкретної країни. Крім того, треба розуміти, що шоурум – простір, який має сприяти тому, аби в ньому хотілося зробити покупку. Так в творчості є ще й маркетингова складова.
2. Головний закон сучасного дизайну полягає в тому, що немає жодних непорушних правил. Тебе нічого не стримує. Ти можеш реалізовувати буквально все, що є в твоїй голові.
3. Старовинні речі містять в собі дуже потужну емоційну складову. І коли ти її інтегруєш в сучасний інтер’єр, то маєш керуватися не якимось усталеними правилами, а саме думкою про те, чи пасує ця конкретна емоція, як вона буде зчитуватися, тощо.
4. Коли я обираю дизайнерів, з якими я хочу працювати, для мене важливо, аби людина була на одній хвилі зі мною. Вона має розуміти, що і для чого вона робить, чітко уявляти результат, а не пропонувати мені якісь стандартні об’єкти, сподіваючись, що щось просто впаде мені в око. В моєму дизайні немає випадкових речей.
5. Коли я подорожував Україною, то кожна річ, кожна нова зупинка дарувала мені новий досвід. Деякі речі, які я бачив, можна легко інтегрувати в сучасний дизайн, деякі можуть сприйматися лише як витвори наївного мистецтва. Взагалі – це фантастика мати нагоду фактично подорожувати в часі, спостерігати за укладом життя та ремеслами, які були раніше і які зберіглися в окремих місцях. Я ніби опинився в Італії 50-их років. І це було вражаюче.
5 думок про сучасний дизайн від Маделін Асплунд,
інтер’єрної дизайнерки, стилістки, засновниці студії Asplund Klingsted та капсульної колекції меблів Linear.
- Коли ти працюєш над інтер’єром, маєш тримати в голові всю картинку, концепцію всього простору; створення стилю для зйомок – це фокус на деталях та акцентах. І перше, і друге – цікаво. В першу чергу тому, що дизайн – це завжди історія про спілкування з людьми, і це круто.
2. Все частіше fashion-зйомки поєднується саме з дизайном інтер’єрів, це природньо. Якщо ти полюбляєш гарний одяг, то скоріше за все ти будеш тяжіти і до гарного дизайну, і до смачної їжі… Це все про смак до життя і красу навколо.
3. Коли я працюю з інтер’єрами, мені хочеться, аби мої клієнти не йшли за трендами, а створювали свій простір на роки. «В цьому сезоні в моді все зелене» – точно не історія про те, як я працюю. Мені хочеться робити універсальний дизайн простору. Це як з гардеробом: спочатку ви створюєте універсальну базу, а вже потім наповнюєте її акцентами. У випадку з інтер’єрами йдеться про речі, які можуть проявили особистість власників – будь то картини, елементи декору, тощо.
4. Коли ти робиш щось руками, це схоже на медитацію. Ти думаєш про те, скільки робити стоїть за кожним об’єктом. І це вражаюче. Особливо чорнодимлена кераміка. Або писанкарство. Або робота майстра по дереву, який не просто робить все від початку й до кінця, але й власноруч виготовляє інструменти. Це дивовижно, на жаль, у Швеції такого вже небагато.
5. Чи може українське ремісництво бути цікавим? Під час експедиції я робила багато сторіз і отримала просто купу коментарів буквально з усіх куточків світу. Особисто для себе я придбала дві вази і ще багато речей буквально з кожного місця, де ми зупинялися. Здається, це і є відповідь на питання.
5 думок про сучасний дизайн від Лаури Снод,
британської експертки у галузі дизайну та культури, редакторки одного з найвпливовіших видань про дизайн ICON.
- Я дуже багато подорожую світом, і можу сказати, що усюди, від Кейптауну до США, я бачу вибух креативу. Люди намагаються висловлювати, ідентифікувати себе через творчість. Навіть у віддалених місцях, де немає електрики та інтернету, людям вдається створювати дуже цікаві з точки зору сучасного дизайну речі.
2. Є кілька глобальних трендів в дизайні. Перший – це розвиток ремесел, крафтових майстерень. Якщо раніше дизайнер лише малював ескіз, то зараз він скоріш за все буде брати участь й безпосередньо у виробництві. Ніби у всіх проявилася жага до набуття нових навичок, до створення нових об’єктів і вираження себе через них. Дуже популярними стали коворкінги для майстрів, простори, які об’єднують і професійних дизайнерів, і тих, хто раз на місяць приходить, аби зайнятися творчістю. І це чудово. Також вони надають нових можливостей для колективної творчості.
3. Головний тренд промислово дизайну – це підтримка ідеї сталого розвитку, розумне споживання, відповідальне ставлення до довкілля. Зараз абсолютне інше ставлення до пластику. По-перше, використовується, пластик, який перероблюється. По-друге, пластик сприймається саме як дорогий матеріал для тривалого використання, а не як річ на один раз. З’являються вироби зі сміття, тощо.
4. У світі відбувається постійний діалог між ремісниками, дизайнерами та споживачами. І це – фундамент для розвитку.
5. Світові видання часто пишуть багато разів про одних і тих самих відомих дизайнерів. Як на мене, набагато цікавіше навпаки – відкривати світові щось першим, писати про те, що є невідомим загалу. В цьому контексті ця подорож стала потужним джерелом натхнення.