В цій рубриці ми вирішили поєднати одразу кілька речей: їжу та живопис, живопис та фото, історію натюрмортів та історію гастрономії, естетику та просто цікаві факти. Сподіваємося, що це поєднання усього з усім прийдеться вам до смаку.

Врешті-решт, мета та логіка проекту дуже прості: ми беремо певний період в історії натюрморту, кілька робіт знакових авторів, відтворюємо їх на фото (за підтримки одного з сучасних ресторанів), та дуже коротко відповідаємо на питання: Хто і що малював? Чому саме так? Хто все це їв? І де б так поїсти в теперішньому Києві?

Почали ми з 17 століття, яке видалося напрочуд плідним і для Іспанії, і для Голландії, і взагалі для розвитку натюрморту як жанру. Фото по мотивах відомих робіт відтворювали в рибному ресторані РИБАLOVE/Crab’s Burger.

Тож, почали.

Голландський натюрморт, 17 століття

Хоча їжу та «неживу природу» зображали ще за часів античності (згадати хоча б кіпрські мозаїки, які напрочуд реалістично відтворювали залишки після бенкетів), «точкою відліку» для виокремлення натюрморту як окремого жанру вважають саме кінець 16-початок 17 століття.

Відбулося це саме в Нідерландах, де взагалі й з’явилося таке поняття як stilleven – жанр, в якому зображали нерухому природу (при чому сюди відносили не лише квіти, їжу та предмети побуту, але й подекуди ящірок та птахів).

Чому саме Голландія і чому 17 століття?

Тут можна побудувати такий логічний ланцюжок: «золотий вік Голландії» – «золотий вік голландського живопису» – «розквіт голландського натюрморту».

Хронологія така:

1579 рік – в Утрехті створюється Республіка 7 об’єднаних провінцій.
1602 рік – створено Ост-Індську компанію.
1609 рік – початок перемир’я після виснажливої війни за незалежність віл Іспанії.

Все це разом дає «синергетичний ефект»: нові громадянські свободи, економічний розвиток, підтримка науки та мистецтва, усвідомлення себе як нації та пошук власної ідентичності, міжнародні торгівля, нові продукти та, врешті-решт, новий досвід та уклад побуту. Нідерланди 17 століття – це місце сили для митців.

Протягом цього часу в країні працювало більше 2000 значимих художників. Фантастика!

Вони представляли абсолютно різні жанри та напрямки. Значна їх частина головною темою своїх робіт обирала не історичні та релігійні сюжети, а саме зображення різних деталей побуту сучасників-бюргерів, жанрові сцени, тощо.

І якщо «караваджисти з Утрехта» були здебільшого католиками продовжувати працювати з релігійною тематикою, то так звані «малі голландці» зосереджувалися на камерних роботах і віддавали перевагу пейзажам, побутовим сценкам та натюрмортам.

Як розвивався голландський натюрморт?

Голландський натюрморт мав безліч різновидів, і кожен з них фіксував перший етап розвитку жанру, та й вподобань суспільства в цілому.

На початку століття голландці шаленіли від квітів (згадаймо «тюльпаноманію»), тож дуже популярними були «квіткові натюрморти» – деталізовані зображення екзотичних розкішних букетів.

Після цього модними стали натюрморти, які зображали більш-менш стриманий побут бюргерів-пуритан. Йдеться про жанри «накритий стіл», «сніданок», «кухонні натюрморти» та «рибні натюрморти».

В другій половині 17 століття бюргери потрохи перетворюються на місцеву аристократію та починають тяжіти до розкошів. Так з’являються нові жанри «розкішний натюрморт» та «мисливський натюрморт».

Окремо розвивалися (здебільшого в університетський містах) «філософські натюрморти» (сповнені безлічі символів та присвячені швидкоплинності буття), а також «натюрморти-ілюзії», які здавалися об’ємними, викликали захоплення та подив.

picture

Що взагалі їли голландці в той час?

Економічна могутність, жвава міжнародна торгівля та стрімке формування середнього красу – цього достатньо для того, аби нідерландська гастрономія зразка 17-ого століття стрімко розвивалася. Делікатесні товари стали доступними для значної частини населення, і звичайний раціон звичайної родини того часу включав в себе різноманітні фрукти, сири, горіхи, вина, м’ясо та рибу. З Азії почали привозили різноманітні спеції, чай та кава з екзотики перетворили на атрибути повсякденного життя.

Трапеза починалася з салату або інших овочевих страв (до них додавали масло, складні соуси, подекуди – їстівні квіти), потім виносили страви з  риби та м’яса (в якості гарніру використовували рис, фініки, приправляли страви корицею та соком екзотичних фруктів).

Якщо йшлося про розкішні бенкети, то вони не обходилися без делікатесних страв з дичини, лобстерів та особливого святкового сервірування. «Мисливські» та «розкішні» натюрморти чудово зафіксували цей етап.

Пітер Клас, 1597 – 1661

Художник з Харлему – великого портового та риболовецького міста. Тому недивно, що на його роботах дуже часто можна побачити різноманітну рибу та морепродукти.

Здебільшого працював в жанрі «сніданків» або «накритих столів» – майстерно зображав скло, фарфор та буденні страви: від сиру і хлібу до крабів.

Часто обирав високий бокал, як основу, навколо якої з неймовірною точністю вибудовував композицію. Обожнював малювати лимони (в той час лимон вважався символом внутрішнього сяйва, лимон, який почистили – натякав на присутність людини поруч).

питер_класЙого картини сповнені тихого сріблястого світла та дають неймовірне відчуття простору, повітря та затишку.

Пітер Клас, натюрморт з крабом, 1644 рік

1280px-Pieter_Claesz,_Nature_morte_au_crabe***
3

Crab’s Burger|РИБАLOVE, фото: Руслана Олексієнко
Цитати з меню: краб-волохатик – 3500 гривень, біск з крабом – 98 гривень, салат з крабом – 298 гривень. 

 

Пітер де Рінг, 1615-1660

Послідовних Яна Давідсе де Хема, художник, який здебільшого спеціалізувався на «розкішних натюрмортах». З фантастичної достовірністю вимальовував срібний та скляний посуд, яскраві фрукти та делікатесні продукти. Знову ж, не без символізму.

Так, деякі дослідники вважають, що креветки – це символ вологи, як джерела життя. А листя, які можуть швидко зів’янути – символ його плинності.  

питер***4

Crab’s Burger|РИБАLOVE, фото: Руслана Олексієнко
Цитати з меню: половинка лобстера – 398 гривень, білонога креветка на льоду – 128 гривень

Іспанський натюрморт, 17-18 століття

Та ж сама ситуація: «золота доба», розквіт живопису як такого і натюрморту зокрема. 17 значних шкіл живопису (від «кастильського тенебрізму» до «севільської школи») і безліч геніальних робіт.

Bodegones y floreros – жанр іспанського живопису, який включав саме побутові натюрморти («бодегон») та зображала букети квітів («флоресос»).

На відміну від голландських натюрмортів, які кожною своєю деталлю передавали ідею хоча й швидкоплинного, але сповненого насолод життя, іспанські натюрморти переважно концентрувалися на зображенні бідняцького побуту.

Риба, курка,  городина, простий керамічний або металевий посуд – ці об’єкти з’являються в іспанських натюрмортах найчастіше.

Головні майстри: Хуан Санчас де Котан, Алехандро Лоарте, Бартоломе Перес та інші.

Луіс Мелендес, 1716-1780

Художник, який вважається найбільш визначним автором натюрмортів в історії іспанського живопису. Наслідував та розвивав традиції «золотої доби», на замовлення принца Астурійського створив 44 натюрморти, які вражають деталізацією та реалістичністю зображуваних предметів.

 

Луіс Мелендес, Натюрморт з лососем, лимоном та трьома сосудами, 1772

Luis_Melendez,_Still_Life_with_Salmon,Lemon_and_three_Vessels,1772_Museo_del_Prado_Madrid***1
Crab’s Burger|РИБАLOVE, фото: Руслана Олексієнко

Цитати з меню: стейк з лосося – 198 гривень


Луіс Мелендес, Натюрморт з устрицями, 1772

38204341_1811475972234347_1285543905659453440_n***2

Crab’s Burger|РИБАLOVE, фото: Руслана Олексієнко
Цитати з меню: устриці – 39 гривень

Фото: Руслана Олексієнко
Текст: Банько Марія
Ресторан: Crab’s Burger|РИБАLOVE
Організація: Марина Лавренчук, Марія Жуковська

3458